یکی از دغدغه های مهم پدر و مادرها با بازگشایی مدارس دیر بیدار شدن کودکشان و تاخیر او برای حضور در مدرسه است .

توصیه های موثر و سالم برای بهتر بیدار شدن بچه ها برای مدرسه:

  1. خوردن شیر و بادام قبل از خواب: این نوشیدنی باعث افزایش ترشح سروتونین و ایجاد آرامش روانی در بچه ها می شود.
  2. زود خوابیدن در شب ها : بچه ها حداقل به 11-10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اگرخواب شبانه کودک شما کمتر از این میزان است و او ساعت 9 شب نمی خوابد بهتر است ساعتی بعد از صرف ناهار 1 تا 2 ساعت بخوابد اما این خواب نباید نزدیک غروب و ساعات شب باشد زیرا در خواب شبانه اختلال ایجاد می کند.
  3. تغییر عادات بچه ها: اغلب بچه ها در روزهای تعطیل یا بلند تابستان دیر از خواب بیدار می شوند . برای تغییر این عادت، از یک هفته یا ده روز قبل از شروع مدارس، کم کم ساعت خواب و بیداری کودک را تنظیم کنید و هر شب نیم ساعت زودتر فرزندتان را به تختخواب بفرستید و هر روز صبح یک ربع زودتر او را بیدار کنید.
  4. تنظیم دمای اتاق بچه ها: خوابیدن در شرایط دمایی نا مناسب سبب می شود تا بچه ها خواب با کیفیت و راحتی نداشته باشد و به علت نداشتن خواب کافی صبح به سختی از خواب بیدار شود.سرد بودن دمای اتاق باعث می شود تا بچه ها مدت زمان بیشتری در رخت خواب بماند و گرمای بیش از حد نیز سبب می شود تا نتواند به راحتی بخوابد. اتاق خواب آنها بهتر است دارای پنجره باشد تا در صورت لزوم با باز کردن پنجره ی هوای اتاق تازه شده و مقدار اکسیژن کافی وارد اتاق شود.
  5. تنظیم نور محیط: اتاق خواب بچه ها باید دارای نور مطلوب برای خواب باشد. این شرایط را برای او فراهم کنید. تاریکی مطلق می تواند باعث وحشت او شود و نتواند به راحتی بخوابد، در عین حال روشنایی بیش از حد نیز باعث آزار و اذیت چشمهایش می شود و نمی تواند بخوابد. در هنگام صبح نیز با کشیدن پرده های اتاق او اجازه دهید نور و روشنایی روز وارد اتاق شود تا از این طریق مغز او به چرخه طبیعی خواب و بیداری عادت کند.
  6. با آرامش بیدار کردن بچه ها: برای بیدار کردن بچه ها بهتر است به آرامی وارد محل خوابش شوید و او را با آرامش و لبخند و حرف های محبت آمیز و حرف زدن در مورد فعالیت های مورد علاقه اش که قرار است آن روز از انجام آنها لذت ببرد، از خواب بیدار کنید.
  7. کوک کردن ساعت: سعی کنید برای بیدار کردن کودک از یک ساعت کوک دار استفاده کنید تا کودک عادت کند که خودش از خواب بیدار شود. زیرا زمانی که شما او را از خواب بیدار می کنید او به این کار عادت می کند و بعدها نخواهد توانست خودش به تنهایی از خواب بیدار شود و در نتیجه مسئولیت پذیری را یاد نخواهد گرفت. بهتر است ساعت را ده دقیقه زودتر از زمان بیدار شدنش تنظیم کنید.
  8. تهیه صبحانه گرم و مورد علاقه برای بچه ها: 

    برای تشویق بچه ها به بیدارشدن راحت در صبح زود، یک صبحانه گرم و شیرین آماده کنید . عطر نان تازه، چای، مربا، قهوه یا تخم مرغ گرم باعث تحریک اشتهای بچه ها شده و موجب بیدار شدن او از خواب می شود.

    دانش آموزی که صبحانه نخورد و به مدرسه برود همان ساعات اولیه صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می شود و نمی تواند به خوبی درس هایش را بیاموزد. صرف صبحانه قدرت فراگیری دانش آموزان را بشدت افزایش می دهد.

  9. تشویق کردن: برای سحرخیز شدن بچه ها، او را تشویق روانی کنید و برای او از فواید سحرخیزی صحبت کنید . اگر او صبح زود از خواب بیدار شد برایش جایزه های کوچک مثل خوراکی مورد علاقه و یا یک صبحانه خوشمزه و... در نظر بگیرید. در روزهای تعطیل ، نگذارید کودکتان بیش از اندازه بخوابد و فقط اجازه دهید او یک یا دو ساعت بیشتر استراحت کند.

  10. زود شام خوردن

    اگر پدر خانواده شب دیر به منزل می آید ، فرزندتان را گرسنه نگه ندارید و خودتان به همراه او در ساعات اولیه شب،شام بخورید تا فرزندتان یاد بگیرد باید زمان مشخصی برای غذا خوردن داشته باشد.زود شام خوردن باعث می شود بچه ها زودتر به خواب روند و صبح زودتر بیدار شوند.

    غذاهای چرب و سنگین به عنوان شام می تواند باعث خواب الودگی بچه ها شود پس بهتر است تا برای شام از غذاهای ساده مانند سوپ و یا آش استفاده کنید.

  11. نرفتن به مهمانی طولانی

    شب پیش از مدرسه، دانش آموز نباید در مهمانی های طولانی که تا دیر وقت طول می کشد همراه با والدین شرکت کند یا تا دیر وقت به تماشای تلویزیون بنشیند.

  12. کمک به کودک

    از کودک خود بخواهید کیف و وسایل مدرسه اش را شب قبل آماده کند. آماده بودن وسایل مدرسه و لباس ها، درگیری فکری کودک را به هنگام صبح کم می کند و سبب می شود کودک راحت تر بلند شود.همچنین به او در آماده شدن برای رفتن به مدرسه کمک کنید تا با این کار استرس به علت دیر کردن را نیز از او دور کنید. وقتی کودک بداند که شما نیز در آماده شدن به او کمک می کنید سبب آرامش خاطر او می شود و هنگام بیدار شدن دچار استرس نخواهد شد.