تغذیه ی سالم در هرسنی مهم است ، اما برای کودکان در حال رشد مهم تر است ، مخصوصاً اگر در یادگیری دروس خود مشکل داشته باشند . تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماری دوران بزرگسالی دانش آموز مانند دیابت ، افزایش فشارخون ، بیماریهای قلبی و عروقی ، افزایش چربی خون و ...... به نحوه تغذیه وی در دوران مدرسه مرتبط است.
در این سنین دانش آموزان جهت تامین نیازهای تغذیه ای خود به سه وعده غذایی اصلی صبحانه ، ناهار ، شام ( و دومیان وعده ) بین صبح تا ظهر و عصر نیاز دارند . در این مقاله به همین موضوعات می پردازیم .

صبحانه ایده آل برای دانش آموزان :
دانش آموزان می توانند از غذاهایی مثل نان و پنیر و گردو ، نان و تخم مرغ ، نان و کره مربا همراه با یک لیوان شیر همچنین فرنی ، شیر بنج ، حلیم ، عدسی و خوراک لوبیا به عنوان صبحانه استفاده کنند .

ضرورت و اهمیت صبحانه:
صبحانه به دلایلی از خاصیت آرام بخش در ابتدای روز و رفع گرسنگی و عطش سلولهای بدن بخصوص سلولهای مغز ، تنظیم قند خون و تاثیر مستقیم آن بر وزن بدن ..... مهمترین وعده غذایی محسوب می شود . همچنین مواد غذایی تشکیل صبحانه تأثیر بسزایی بر روی کارایی سیستم مغز و اعصاب دانش آموز می گذارد لذا این وعده غذایی نقش مهمی در یادگیری مطالب درسی و تمرکز حواس دارد و همچنین نقش مهمی نیز در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. به گفته یک فوق تخصص گوراش و تغذیه کودکان ، برای یادگیری بهتر در مدارس و یا افزایش بازدهی کودکان نیازمند تغذیه مناسب هستند .

 

گروه های غذایی و فواید آن در وعده صبحانه دانش آموز :

1 .غلات : باعث جذب ویتامین ها و انرژی جسمانی مورد نیاز دانش آموزان را فراهم می کنند مانند نان سبوس دار .

2 .لبنیات : حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر هستند و در رشد استخوان دانش آموزان نقش بسزایی دارند .

3 .قندهای ساده : بدلیل انرژی زای و تنظیم قند خون در وعده صبحانه الزامی هستند مانند عسل ، مربا، خرما .

4 .سبزیجات به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین ها به خصوص ویتامین ث با عث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماریها و تنظیم کارکرد روده ها در دانش آموزان می شود ماننده گوجه فرنگی و خیار و ...

5 .مغزها : حاوی فسفر ، منیزیم ، آهن و انرژی هستند و برای تقویت قوای ذهنی و تقویت حافظه دانش آموز در وعده صبحانه اهمیت فراوانی دارد مانند گردو ، کنجد.

6 .حبوبات : منابع عالی پروتئین و آهن هستند مانند خوراک عدس و لوبیا چیتی.

و همان طور که در جریان هستید در مدرسه تجلی دانش تلاش شده تا بهترین منوی غذایی صبحانه برای دلبندان شما فراهم شود و در اختیار آنها قرار  گیرد.